onsdag, oktober 26, 2005

Hyckleri

Nu tänkte jag blogga lite om någonting annat än hemtentan. Orkar inte tänka mer på den.

Så...

Idag är jag upprörd på en rad olika saker. Jag är upprörd på att vissa människor ska ha så vansinnigt korrekta åsikter som saker och ting. Ochh jag är trött och upprörd på alla gnällspikar och allt feministtjafs som talar om för mig gång på gång på gång att jag aldrig kan göra karriär som en man, och om jag ändå, mot all förmodan skulle göra det, så måste jag jobba mycket hårdare än män och så vidare. Jag är trött och förbannad på sånt för det måste inte bli min verklighet, men det kommer att bli det om jag läser tillräckligt mycket om det. Det blir en självuppfyllande profetia. Tills för några år sen tänkte jag inte ens på att jag som kvinna skulle ha det svårare en någon annan. Varför skulle det vara så? Det är helt idiotiskt.

Jag är trött på att mode uppfattas som en ful form av populärkultur. Mode är ju för fan mode och har funnits sedan urminnes tider. Come the fuck on. Så hemskt kan det väl inte vara? Och jag gillar att köpa och prova väskor och kläder och skor och dyra jävla krämer som inte gör ett dyft för min hy egentlugen, men det skiter jag i för om jag inbillar mig att Dior är bättre än Nivea så är det min jävla verklighet och att jag köper dyra krämer och ögonskuggor och vad det nu är, är ingen ny företeelse och det har definitivt ingenting att göra med Ebba von Sydow (som jag fascineras av och beundrar) utan det är någonting jag gjort sen jag var 13 eller hur gammal jag nu var när jag började. Jag blir skittrött på allt jävla hyckleri kring kläder och mode. Det spelar roll! Hur fan skulle det se ut om folk gick omkring i björnpälsar? Jag skiter väl i vad folk har på sig men jag är förbannat trött på att känna mig som en dålig människa bara för att jag snittar 3 väskor i månaden. Och sure, jag läser Vouge och Vanity Fair och det händer, tro det eller ej, att jag plockar upp en Hänt Bild någongång ibland för det gör mig lite uppiggad och sannerligen inte sämre än jag redan är.

Så håll tyst med alla idiotiska pk-åsiker så jag slipper höra massa trams om feminism och fotriktiga skor.

3 kommentarer:

Stefan sa...

"Hur fan skulle det se ut om folk gick omkring i björnpälsar?"

Tja... Vi mer medvetna människor som gillar lyx och flärd skulle ha de finaste och dyraste björnpälsarna. Så klart. Med vi så menar jag såklart du och jag.

Shit vad min björnpäls skulle äga, skulle få jobberbjudanden bara pga den.

PS. Min word verification denna gång är "qqxlxygs", där på slutet ingår nästan ordet "lyx". Lyxa på ffs. DS.

oscar sa...

Haha...jag håller med och inte. Vad är det för fel på populärkultur?

Förresten så ska jag forska inom genusperspektiv på arbetsmarknaden, fast jag ska forska om kvinnors förtryck på män som försöker överleva på kvinnodominerade arbetsplatser.

S sa...

Men vilket helt inderbart blogginlägg. Blir ju nästan lite lycklig trots svinkall tråktorsdag. Länkar in dig på min blogg nu, hoppas det är okej.

Arkivet